
127

Media Overview  Prepared by:

Ukrainian media 
overview 2010

The Ukrainian media sector experienced 
a second consecutive tough year in 2010 
as advertising revenues remained at a 
premium as the post-crisis recovery got 
underway. Many of the country’s leading 
advertising sectors dried up completed in 
2009 as the worst of the crisis combined 
with a period of political uncertainty, and 
this situation has only gradually improved 
in 2010. TV has benefited the most from 
the slight improvement in the commercial 
media market, with print media continuing 
to suffer. One of the strongest emerging 
channels in 2010 was Rinat Akhmetov’s 
football channel, which continues to expand 
its reach as it taps into the huge poten-
tial of Ukraine’s domestic Premier League. 
Following the presidential elections, the TV 
sector experienced changes at Ukraine’s 
state TV channel, with Lebanese born Kyiv 
media figure Walid Harfouch becoming 
Vice President of the nation’s only fully 
state-owned national TV channel as part of 
a wholesale changing of the guard at the 
helm of Ukraine’s flagship media outlet. 
Harfouch, who has been active through-
out the Kyiv media sector since the early 
1990s, took Ukrainian citizenship in 2005. 
Since arriving at First National Channel he 
has overseen considerable image changes 
and a major personnel overhaul, with the 
national state channel receiving a ratings 
boost as a result of its repositioning. In 
late 2010 it was announced that in the New 
Year Savik Shuster will be bringing his pop-
ular debate-style programming to First Na-
tional Channel – a coup for the country’s 
formerly moribund national channel and an 
indication of the prominent position which 

the channel sees for itself on the Ukrainian 
media landscape. Elsewhere in the TV sec-
tor the main controversy of the year was a 
court ruling stripping two Ukrainian chan-
nels of a number of their regional broad-
casting licenses. This decision to reverse 
an earlier ruling awarding Kanal 5 and TVi 
frequencies provoked negative commen-
tary from EU figures and was a key factor 
behind Ukraine’s falling International Press 
Freedom Index rating for 2010, with the 
country dropping from 89th to 131st in the 
annual Reporters Without Borders survey. 

In the Ukrainian print sector it was a hard 
year of closures and sellouts as the mar-
ket failed to persuade many core advertis-
ing segments to return to print. The crisis 
period of 2008-09 had led many Ukraini-
an companies, particularly in the lifestyle, 
recreation and services sectors, to actively 
seek alternatives to their previous marke-
ting strategies involving relatively expensive 
print advertising. This has led to a consid-
erable growth in the range of outdoor ad-
vertising client bases but first and foremost 
it has driven a boom in the email marke-
ting sector, with hundreds of daily messag-
es for dachas, restaurants, tours, financial 
services and for email marketing itself now 
infesting Ukrainian inboxes. Print media ti-
tles to go out of business in 2010 included 
the iconic Kyiv weekly events bible Afisha, 
which had been published since 2001 by 
American-born Kyiv media mogul Jed Sun-
den, the man behind Kyiv Post newspaper 
and Korrespondent magazine. Prior to clo-
sure, Afisha magazine was widely regarded 
as one of the most authoritative style ba-
rometers of what was hot in the Ukraini-
an capital and its disappearance from the 
market was seen by many as a particularly 
ominous omen. This awarding-winning pub-
lication was one of the most high-profile 
victims of the credit crunch impact, and had 

13. MEDIA OVERVIEW



128

Media Overview  Prepared by:

also reportedly been badly hit by changes 
to regulations severely limiting the scope of 
liquor and cigarette advertising in the print 
media which came into effect in 2010. Also 
in Ukraine’s previously buoyant recreation 
and lifestyle sector, Timeout called time out 
in 2010 after what was a brief few years 
on the Ukrainian market. Another title to 
close was GlavRed, a Ukrainian language 
magazine which was regarded by many as 
an important voice for the opposition and 
for alternative viewpoints in general. Be-
yond Kyiv, Lviv’s English language maga-
zine Lviv Today remained the country’s only 
English language regional publication and 
it continued to expand in 2010 as the city 
pushed forward with its tourism promotion 
campaign and preparations for Euro 2012. 
The magazine added a Ukrainian language 
section in 2010 to cater to the large local 
audience which the glossy publication had 
already attracted. Also in the Ukrainian En-

glish language media sector, the Kyiv Post 
in 2010 introduced online Russian and 
Ukrainian language versions of their English 
language materials in an attempt to boost 
their market reach and consolidate the pub-
lication’s reputation as one of the country’s 
leading independent news sources.    

On the Ukrainian internet, the biggest climb-
er of the year was probably the Segodnya 
newspaper’s online presence, which has 
been improved in line with the paper’s ge-
neral modernization. Segodnya remains the 
country’s best-read daily and offers differ-
ent editions in a number of regions including 
Kyiv and Donetsk to cater for local tastes. 
In 2010 the online political sphere contin-
ued to maintain the high dynamic of recent 
years, with the leaders still the Ukrainska 
Pravda and Korrespondent websites – both 
of which have been relatively dominant for 
the past four years.


