Визначено план заходів з протидії нелегальному ввезенню лікарських засобів на територію України

Останнім часом значно почастішало надходження інформації та збільшення фактів про нелегальне ввезення лікарських засобів невідомого походження та сумнівної якості, в тому числі незареєстрованих в Україні. У зв’язку з цим виникла необхідність розробки конкретних кроків з комплексної протидії їх незаконному обігу. Адже це явище становить високий рівень ризику для здоров‘я пацієнтів, а також створює значні негативні фінансові наслідки для держави.

Про це зазначили представники компаній-членів Асоціації виробників інноваційних ліків «АПРАД» та Американської торговельної палати в Україні в ході круглого столу, що був присвячений обговоренню питання нелегального ввезення та продажу на території України лікарських засобів невідомого походження та сумнівної якості.

Участь у зустрічі також взяли представники Міністерства охорони здоров’я України, Державної фіскальної служби України, Державної служби України з лікарських засобів, Держаної прикордонної служби України, такі міжнародні експерти як Дональд Таунсенд, Регіональний аташе з питань захисту прав інтелектуальної власності (Посольство США) та Пабло Роденас Сантос, Постійний радник проекту технічної допомоги ЄС Twinning, юристи та інші зацікавлені сторони.

Представники «АПРАД» та Палати висловили стурбованість з приводу почастішання надходження інформації та збільшення фактів, які свідчать про нелегальне ввезення лікарських засобів, в тому числі незареєстрованих в Україні, що останнім часом набуває масштабного характеру. Реалізація таких лікарських засобів відбувається через так звані «Інтернет аптеки», діяльність яких не контролюється та не регулюється державою. Лікарські засоби, як правило високовартісні, пропонуються в таких точках реалізації, що окрім телефону оператора та адреси інтернет сторінки, не мають будь-якої ідентифікації. У таких випадках можлива як реалізація фальсифікованих лікарських засобів, так і ввезення в Україну лікарських засобів з інших ринків без проходження процедури розмитнення, без відповідного контролю якості та без дотримання відповідних умов транспортування та зберігання.  

Учасники зустрічі зазначили, що одним з механізмів запобігання переміщенню контрафактних продуктів чи таких, що порушують права інтелектуальної власності, може стати Митний реєстр об’єктів інтелектуальної власності України, до якого власник товарного знаку може вносити свій товарний знак. Це допоможе запобігти проникненню на внутрішній ринок контрафактної продукції, в тому числі незареєстрованих лікарських засобів.

В результаті проведеного обговорення було окреслено попередній план заходів для протидії нелегальному ввезенню та продажу лікарських засобів невідомого походження і сумнівної якості на території України та запобіганню, пов’язаних з цим, негативним наслідкам:

1)            системна офіційна комунікація зі сторони відповідних державних органів орієнтована на пацієнтів та медичну спільноту щодо неприпустимості  придбання лікарських засобів сумнівного походження та невизначеної якості, в тому числі в «інтернет-аптеках», через значні ризики для їхнього ж здоров‘я;

2)            проведення навчальних тренінгів для митників та працівників прикордонної служби, для тих спеціалістів, які проводять митне оформлення щодо специфіки роботи з лікарськими засобами, за підтримки Представництва ЄС та  Посольства США в Україні;

3)            співпраця та залучення до процесу боротьби та вирішення даної проблеми представників МВС та СБУ;

4)            вивчення досвіду співпраці ВООЗ та 39 найбільших фармацевтичних компаній виробників з Інтерполом щодо встановлення бар’єрів для боротьби з міжнародною торгівлею контрафактами і фальсифікованими товарами, з’ясувати можливість застосування подібного досвіду в Україні;

5)            внесення торгових марок до Митного реєстру об’єктів інтелектуальної власності;

6)            проведення семінару-зустрічі на рівні представників компаній-виробників та правоохоронних органів для визначення механізмів співпраці та взаємодії з метою комплексної протидії цьому явищу.

Коментарі експертів в ході зустрічі.

Міжнародні експерти наголосили, що проблема нелегального ввезення не лише лікарських засобів, а й загалом товарів сумнівної якості, в тому числі підробок, дуже гостро поставлена у країнах Європейського Союзу та США. Зокрема, торгівля подібними товарами у мережі Інтернет – це найскладніший аспект моніторингу та контролю для відповідних служб.

Ольга Дем’янюк, юрист Бейкер і Макензі, представила короткий огляд законодавства щодо органів виконавчої влади уповноважених займатися питаннями фальсифікованих лікарських засобів та контрабандою, а також щодо відповідальності за продаж лікарських засобів сумнівного походження та невизначеної якості.

Дональд Таунсенд наголосив, що проблемою номер один в Україні, на жаль, і досі залишається корумпованість владних інстанцій та відсутність політичної волі для здійснення системних реформ і створення ефективного державного механізму запобігання та протидії корупції. На думку міжнародного експерта, наявність пенітенціарної системи, яка б на належному рівні забезпечувала виконання покарань тих чи інших правопорушень могла б значно  стримувати  масштаби піднятої проблеми. Пан Таунсенд також висловив сподівання, що створення нового підрозділу МВС України, а саме кіберполіції, стане важливим інструментом врегулювання господарської діяльності в мережі Інтернет.

Пабло Роденас поділився європейськими ініціативами щодо проведення та фінансування спеціальних тренінгів для працівників митниць України, враховуючи всю специфічність таких товарів, як лікарські засоби. До реалізації цього проекту в Україні будуть залучені кращі європейські спеціалісти.

Сергій Лебідь, Партнер Інтелект Груп Україна, активний учасник Робочої групи Палати з питань захисту інтелектуальної власності, зауважив, що проблема потрапляння на територію України незареєстрованих лікарських засобів, а також неефективна боротьба з незаконним продажем такої продукції полягає передусім у правозастосуванні. За його словами, таким відповідальним органам як МВС, СБУ, ДФС слід лише належно виконувати свої функціональні обов’язки та завдання.  Також до боротьби з цією проблемою повинні долучитися власники реєстраційних досьє та виробники лікарських засобів, аби створити відповідні умови для проведення необхідних досліджень, експертиз та виявлення  контрафактної чи фальсифікованої продукції .